Nieudolność w projektowaniu systemów czyli Młynów

Młynów to nowopowstały „węzeł” – stacja kolejowa, metra, przystanki autobusowe oraz duże skrzyżowanie na obwodnicy. Dokonałem oględzin tego miejsca. Niestety, jest to raczej zbiór potencjalnych elementów węzła, zupełnie rozstrzelonych po okolicy. Nie łączy ich nic, poza nazwami. Projektanci nie zauważyli, że nawet w literaturze jest sporo o tym jak się tworzy węzły. W naturze, za granicą jest pełno dobrych wzorców. W Warszawie nic nie jest brane pod uwagę i wszystkie tworzone „węzły” to sklejanki od Sasa do Lasa. Żadne zwracanie uwagi (konsultacje) nie powoduje poprawy. Zawsze nagina się to tak, żeby wiele nie zmieniać. Młynów to taki kolejny przypadek za miliony. A przecież szykują się kolejne, reklamowane jako niezwykle dobre.

Co więc widzimy przyjechawszy metrem linii M2: pusty peron i konieczność poszukiwania, którędy by tu wyjść na stację kolejową, albo rondo Szczepańskiego, do przystanków autobusu. Trzeba szukać schematów, bo na tablicach głównych nic nie ma.

Wyjście na stronę stacji kolejowej (a nie PKP, bo żadnych pociągów PKP tu nie ma), znajdującej się na nasypie obwodnicy „carskiej” to zaskoczenie kolejne. Winda czy schody wywożą ludzi na chodnik, skąd trzeba dojść do windy prowadzącej na peron kolejowy, na który można też wejść piechotą. O ile stacja metra ma na zewnątrz napisy, to stacja kolejowa nie ma żadnych. Trzeba się domyślić, także co do rozkładu, który jest tu bardzo rzadki. Można go zobaczyć dopiero na górze, bo na poziomie ulicy nie ma nawet nazwy stacji!

Po prostu szkoda gadać. Choroba tworzenia pseudowęzłów w Warszawie trwa w najlepsze. Podobno robią audyt przesiadek. Oczywiście, żadnych takich „kompozycji” nie da się naprawić, poza napisami. Oczywiście ten artykuł też będzie zlekceważony, jak inne. Przecież nie ma winnych takiego stanu rzeczy: tak wyszło i już! A że ma to wpływ np. na zapełnienie pociągów i współpracę systemów? Skąd mieli o tym wiedzieć… To takie trudne…

(-) RAFAŁ WODZICKI, ekspert eksploatacji

Jedna myśl na temat “Nieudolność w projektowaniu systemów czyli Młynów

  1. Jak się okazuje, przystanki METRO MŁYNÓW są dwa: jeden przy stacji metra, a drugi – za rondem Ziutka. ten drugi wynika z tego, że na obwodnicy też są przystanki METRO MŁYNÓW… Pełna dezorientacja, jeśli ktoś nie zna okolicy.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s