Metro wynikłe z „analizy” – miało wyniknąć

Przypominam, że nie tak dawno Ratusz Warszawski zlecił analizę przebiegu III linii metra – na Gocław. Jedynym założeniem było jakby tu zagiąć do stacji Stadion Narodowy, czyli jakby brnąć dalej w błędne rozwiązania. W jednym z artykułów cytowałem tę wypowiedź ówczesnego wiceprezydenta Warszawy: Wiarygodność tego, że ma być ta linia, potwierdza chociażby to, że stacja Stadion jest przygotowana jako podwójna. Po to została zbudowana już teraz, aby ewentualna budowa trzeciej linii nie generowała komplikacji w funkcjonowaniu drugiej linii metra.

Skomentowałem to wtedy następująco: Kto mówi w ten sposób zupełnie ignorując wiedzę o eksploatacji i poważne opinie krytyczne jest sam niewiarygodny. Przypominam: zbudowanie stacji Stadion Narodowy oznacza 150 mln. zł strat, co można ukryć tylko w ten sposób, żeby wmawiać ludziom nieprawdę. Linia o takim przebiegu nie wychodzi z żadnych i nie tylko moich analiz. Jest bzdurą jechanie z Gocławia i Grochowa na Mokotów, Ochotę i Ursynów przez Śródmieście i to jeszcze północne.

W innych artykułach zwracałem uwagę na to, że metro powinno być powiązane z koleją aglomeracyjną w sieć w celu pomnożenia szybkich relacji kolejowych. A tu – dalej się brnie w projekty pochodzące z czasów gdy projektanci nie wiedzieli, że w dużych miastach kolej aglomeracyjna to norma. Metro było czymś osobnym od kolei głównej. Przesiadki są zupełnie absurdalne. Od razu więc stacja Stadion Narodowy w III linii odpadała.

III linia metra projektowana systemowo powinna mieć inne założenia i to nie jedno. Oto one:

  • Całkowite abstrahowanie od stacji Stadion Narodowy (mogła by być, tylko gdyby wyszła z analiz, a nie ze wskazań mających ukryć zasadniczy błąd wynikły z poprzednich projektów),
  • Obsługa dzielnic Gocław i Grochów Wielki w odcinku centralnym (analiza potoków pasażerskich stamtąd),
  • Obsługa Dworca Centralnego (było to zawsze problemem wobec odsunięcia go od Marszałkowskiej),
  • Przesiadka na kolej aglomeracyjną na stacjach Emilianów i Utrata (rejon obwodnicy – kierunki Otwock i Sulejówek) oraz Śródmieście (Centrum),
  • Przesiadka na linie metra M1 (stacja Politechnika) i M2 (rondo ONZ), czyli powiązanie w sieć wszystkich linii kolei miejskich.

Niestety – zamówiono analizę, w której chodziło o zabawę w zaginanie od stacji Stadion Narodowy wg wskazań sprzed lat. Wraz z zajezdnią na Koziej Górce-Emilianowie.

wariant I – stacja E6 „Gocław”, zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy,

wariant II – przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E5 „Gocław”, – zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego,

wariant III – przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania.

Projekt wynikający z wadliwej analizy, czyli najlepszy ze złych!!! Przy wadliwym założeniach zawsze wychodzi wadliwy wynik, nawet z komputera.

W Transporcie Publicznym można przeczytać: „W ramach wstępnej analizy za najkorzystniejszy został uznany nowy wariant, z poprzedniej kampanii samorządowej. Stoi za nim prof. Andrzej Chudzikiewicz. Zaplanowano stacje Dworzec Wschodni (wzdłuż ulicy Kijowskiej, na wprost budynku dworca Warszawa Wschodnia), Mińska (wzdłuż ulicy Podskarbińskiej, na północ od skrzyżowania z ciągiem Stanisławowska-Dwernickiego), Rondo Wiatraczna (po północnej stronie ronda, wzdłuż Grochowskiej), Ostrobramska (w ciągu ul. Fieldorfa, przy skrzyżowaniu z Ostrobramską) i Gocław (wzdłuż ul. Fieldorfa, na skrzyżowaniu z ul. Bora-Komorowskiego). Takie wytrasowanie umożliwi w przyszłości wydłużenie III linii na drugi brzeg Wisły – w kierunku Wilanowskiej – zamiast wcześniej planowanego wyprowadzenia tuneli ze Stadionu, przez Śródmieście Południowe, na Dw. Zachodni.”

„Dodatkowych korzyści metro nabierze też po wydłużeniu linii z Gocławia na lewy brzeg Wisły. – Obecnie mieszkańcy tego obszaru, by dostać się np. do Mordoru, muszą jechać przez centrum. Dzięki zmienionemu przebiegowi linii pojadą przez Wilanowską – mówi profesor Chudzikiewicz.”
Kim jest Profesor? Czy ma kwalifikacje? Prezentuje się tak: Kierownik Zakładu Podstaw Urządzeń Transportowych Wydziału Transportu. Zainteresowania naukowe obejmują badania inteligentnych systemów detekcji uszkodzeń, właściwości dynamiki układów wieloczłonowych, związane z budową nowoczesnych pojazdów szynowych, utrzymania i niezawodności środków transportu szczególnie szynowego. W jego pracach nie widać nic o systemach transportowych miast. Nie rozumiem więc czemu ma stać za tym projektem, który polega na zaginaniu drucika wzdłuż innych ulic.

Czy stać nas na tego typu linię? Policzmy koszty: 4 stacje po 200 mln zł to 800 mln zł. 4 odcinki to ok 500 mln. Razem 700 mln, a może i miliard. Bliższe analizy tej trasy spróbuję zrobić w następnym odcinku.

Może jedynym efektem tego tekstu nie będzie zwiększenie intensywności zamiatania pod dywan i pretensje do mnie, a ustalenie odpowiedzialności za całkowity brak weryfikacji projektów. W normalnym systemie odkrywca takiej bzdury powinien być natychmiast potrzebny. Za tego typu projektowanie, powodujące na pewno straty dalsze ktoś powinien odpowiedzieć.

(-) RAFAŁ WODZICKI, ekspert eksploatacji, działacz dzielnicy grochowsko-praskiej

4 myśli na temat “Metro wynikłe z „analizy” – miało wyniknąć

  1. Warto zwrócić uwagę na to, że przebieg „wyanalizowany” na uzasadnić zajezdnię metra na Emilianowie, uporczywie nazywanym Kozią Górką , dzięki bałaganowi nazewniczemu nadzorowanemu przez Ratusz. W pierwotnym przebiegu tunel dojazdowy do zajezdni miał być bardzo długi. Teraz linia ma być bliżej, a tunel dojazdowy ma być podzielony na dwa, więc tak się nie rzuca w oczy. Jest to kolejny przykład absurdalnego projektowania.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s