Metro wynikłe z „analizy” – miało wyniknąć (suplement)

Im więcej analizuję „wyanalizowany” przebieg III linii, zwanej „na Gocław”, tym bardziej ogarnia mnie przerażenie. Jak to jest możliwe, że utytułowani inżynierowie tworzą takie coś. Czuję to jako inżynier-ekspert, ale i jako działacz dzielnicy, która powinna mieć jak najlepszy system transportowy. Wszyscy się cieszą, że będzie jakieś metro i stacja koło nich, nijak nie zastanawiając nad sensem tego. Każda stacja to ok. 200 mln zł, czyli 30 razy więcej niż stacji tego typu na kolei aglomeracyjnej.

Oto jaki jest sens poszczególnych stacji (nazewnictwo wg projektu, choć niezbyt dobre). Proszę sobie wyobrazić jaki sens mają jazdy między tymi stacjami:

Stacja Stadion Narodowy (Skaryszew):

Kierunek: Dw. Wschodni > Mińska >Wiatraczna > Ostrobramska > GOCŁAW

Kierunek: przesiadka przez galerię na M2 i przez ulicę na skm.

Stacja Dw. Wschodni (Szmulowizna):

Kierunek: Stadion Narodowy przesiadka przez galerię na M2

Kierunek: Mińska >Wiatraczna > Ostrobramska > GOCŁAW

Stacja Mińska, wzdłuż ul. Podskarbińskiej (Grochów Wielki):

Kierunek: Dw. Wschodni > Stadion Narodowy

Kierunek: Wiatraczna > Ostrobramska > GOCŁAW

(zamiast powinna być stacja skm niedaleko – między Chodakowską i Podskarbińską)

Stacja Wiatraczna, wzdłuż Grochowskiej (Grochów Wielki):

Kierunek: Mińska > Dw. Wschodni > Stadion Narodowy

Kierunek: Ostrobramska > GOCŁAW

Stacja Ostrobramska, wzdłuż Zamienieckiej-Fieldorfa na skrzyżowaniu z Ostrobramską (Grochów Wielki i mały, Gocław):

Kierunek: Wiatraczna > Mińska > Dw. Wschodni > Stadion Narodowy (przesiadka przez galerię na M2 lub przez ulicę na skm)

Kierunek: GOCŁAW

Stacja Gocław, wzdłuż Fieldorfa na skrzyżowaniu z Bora-Komorowskiego – końcowa (Gocław centrum)

Kierunek: Ostrobramska > Wiatraczna > Mińska > Dw. Wschodni > Stadion Narodowy

Koniec trasy: GOCŁAW

W opisie projektu „analitycznego” widać fascynację czymś takim jak Mordor, do którego koniecznie musi być metro, mimo że jest tam stacja kolei aglomeracyjnej oraz dojazd komunikacją uliczną do niedalekiej linii M1. Mnie Mordor też sugerowano (obiegowo on taki ważny), ale po analizie – odrzuciłem. Dziś okazuje się, że traci on znaczenie biurowe! Druga fascynacja to ul. Fieldorfa, bo tak jest ładnie symetrycznie. A że linia zbliża się znów do skraju intensywnej zabudowy Gocławia a oddala od centrum i prowadzi do nikąd jest tylko zbyte, że może kiedyś do Wilanowa. Budujemy centrum systemu miasta, a nie „może kiedyś do Wilanowa”. Brak spojrzenia systemowego jest aż nadto widoczny. Powoduje to efekt rynnowy i opowiadanie, że linia M1 się wyczerpuje czyli trzeba zbudować równoległą do niej, rezygnując z gocławskiej.

Linia metra powinna mieć dalszy ciąg, jeśli to możliwe. Mój projekt (ilustracja – czerwony) przewiduje, że pasażerowie z naszej dzielnicy grochowsko-gocławkiej jeżdżą w różne strony. Przewiduje też powiązania z siecią kolei miejskich oraz możliwość obsługiwania Elsnerowa i Białołęki. Więcej możliwość powstania odgałęzienia w kierunku Sielc i stacji Pole Mokotowskie (SGH) i powiązania z koleją miejską na bocznicy siekierkowskiej, czyli do Wilanowa.

Dlaczego naszą dzielnicę to spotyka???? Czy leci z nami pilot??? Niepokojące bardzo jest to, że pokazywane przeze mnie błędy w projektowaniu wielu ludzi nie interesują. Oni chcą np. jakiegoś metra zamiast tramwaju czy jakoś tak. Ogólnego sensu nie widzą. Tymczasem systemy liniowo-sieciowe muszą opierać się na węzłach przesiadkowych i mnożeniu możliwych relacji. One naprawdę kosztują i trzeba pamiętać o synergii. Także o tym, że projekty metra pochodzą z czasów gdy projektanci nie potrafili sobie wyobrazić, że będzie kolej miejska i projektowali je jako coś osobnego. Dowiązanie do głównych dróg – obwodnicy, Ostrobramskiej i linii autobusowych tam – też okazało się za trudne. Żadnej nauczki nie ma z błędów popełnionych dotychczas, także w przebiegu linii M2. Chodzi tylko o kontynuację myśli sprzed lat i zaginanie: może coś się uda.

(-) RAFAŁ WODZICKI, ekspert eksploatacji, działacz dzielnicy grochowsko-praskiej

4 myśli na temat “Metro wynikłe z „analizy” – miało wyniknąć (suplement)

  1. Warto zwrócić uwagę na sztuczkę z za długim tunelem dojazdowym do zajezdni metra. Po prostu tunele szlakowe (dwa) poszły tą trasą. To ma być fachowe projektowanie!

    Polubienie

  2. Czemu tych analiz co ja (także tramwaju na Gocław) nikt nie zrobił, choć to podstawy własności eksploatacyjnych tych linii? Chcemy wydać miliony? I jakoś nie widać, żeby Miasto się tym interesowało!

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s